”Om du bara visste”

Jesus kom där (i Samarien) till en stad som hette Sykar, inte långt från den mark som Jakob gav sin son Josef. Där fanns Jakobs källa. Jesus, som var trött efter vandringen, satte sig ner vid källan. Det var mitt på dagen.
En samarisk kvinna kom för att hämta vatten. Jesus sade till henne: ”Ge mig något att dricka.” Lärjungarna hade nämligen gått bort till staden för att köpa mat. Samariskan sade: ”Hur kan du, som är jude, be mig om vatten? Jag är ju en samarisk kvinna.” (Judarna vill inte ha något med samarierna att göra.) Jesus svarade henne: ”Om du visste vad Gud har att ge och vem det är som säger till dig: Ge mig något att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten.”

Kvinnan sade: ”Herre, du har inget att hämta upp det med och brunnen är djup. Varifrån tar du då det levande vattnet? Skulle du vara större än vår fader Jakob som gav oss brunnen och själv drack ur den, liksom hans söner och hans boskap?” Jesus svarade: ”Den som dricker av det här vattnet blir törstig igen. Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i honom, med ett flöde som ger evigt liv.” Kvinnan sade till honom: ”Herre, ge mig det vattnet, så att jag aldrig blir törstig och behöver gå hit efter vatten.”
Jesus sade: ”Gå och hämta din man.” Kvinnan svarade: ”Jag har ingen man.” Jesus sade: ”Du har rätt när du säger att du inte har någon man. Fem män har du haft, och den du nu har är inte din man. Där talade du sanning.” Kvinnan sade: ”Herre, jag ser att du är en profet. Våra fäder har tillbett Gud på det här berget, men ni säger att platsen där man skall tillbe honom finns i Jerusalem.” Jesus svarade: ”Tro mig, kvinna, den tid kommer då det varken är på det här berget eller i Jerusalem som ni skall tillbe Fadern. Ni tillber det som ni inte känner till. Vi tillber det vi känner till, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe honom. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.” Kvinnan sade: ”Jag vet att Messias kommer” (alltså den Smorde) ”och när han kommer skall han låta oss veta allt.” Jesus sade till henne: ”Det är jag, den som talar till dig.”

Johannesevangeliet 4:5-26

Jag har satt som tema över min predikan ”Om du bara visste”. Det är några ord som jag tycker har lyskraft i den här texten. Det är ord som tolkar en stark önskan att en människa som kanske ställt sig på avstånd från allt vad Gud heter, eller inte tycker att hon platsar i trons gemenskap, verkligen ska veta vem han är – Om du bara visste. Ofta fastnar man i frågan om vem Gud är. Kommer inte vidare. Men Jesus säger något annat. Han säger ”Om du bara visste vad Gud har att ge…”.  Detta ”vad” ger mig gåshud. Berör mig så djupt. Livet blir inte helt och fullt utan detta ”vad” – om du bara visste!

En splittrad gudsbild, då och nu
Det pågår många samtal om tro mellan människor. Det finns i dessa samtal om Gud – eller gud som jag uppfattar honom – så mycket av misstro och så många missförstånd. Detta blir övertydligt i vår text där det talas om två slags vatten, två slags platser för tillbedjan och i kapitlets fortsättning om två slags skördar, två slags mat. Samariskan av år 30 känns igen i Sökaren av år 2013. Johannesevangeliet är ofta flerbottnat och det finns en tolkning att kvinnans fem män inte handlar om fem äktenskap utan om samariernas splittrade gudstro. De utgjordes av fem folk och varje folkgrupp hade sin avgud. Möter vi i Sverige av idag en lika splittrad gudsbild? Om det är så blir frågan vem Gud är också viktig. Jesus igen ”Om du bara visste vad Gud har att ge och vem det är som säger till dig: ge mig att dricka…”.
Med denna fråga om ”vad” och ”vem” går vi så in i detta vardagsmöte mellan två vid en brunn mitt i solens brännande hetta.

Ett samtal från det yttre till det inre
Jag lägger märke till en oerhörd ömsinthet och lyhördhet rakt in i en sökande och utanförställd människas situation. Samtalet rör sig från det yttre till det inre, från det allmänna till det personliga, från misstro till tillit. Det är ett vardagsunder när en människa så helt oförberedd och oväntat får förstå att det finns ett annat vatten, det finns ett levande vatten som släcker den djupaste törst och blir en källa i en människa som aldrig sinar.

I utkanten av mänsklig gemenskap
Så är denna dialog en berättelse om att en marginaliserad människa – marginaliserad av ett annat folk och kanske också marginaliserad i sin egen stad – blir den första som får höra Jesus säga ”Det är jag”. Dessa ord säger något om Jesu identitet. När Jesus säger detta ”Jag är – ord”, som ska följas av fler genom Johannesevangeliet, då är det en kvinna i utkanten av mänsklig gemenskap som är den första som får höra detta. Får ana att han som är människa fullt ut – vi möter honom som trött och törstig – också är Gud fullt ut.

Så får hon göra en resa i tro
– från att plats eller ort är det avgörande för bönen till att det istället handlar om förhållningssätt och relation. Tron handlar om det oerhörda att leva i Gud och att Gud vill leva i oss. Var jag är någonstans är inte avgörande, utan Jesus talar istället om att tillbe Gud i ande och sanning
– från en Messias-tro med politiska förhoppningar till att Jesus får vidga hennes hjärta så hon ser en sannare bild av vem han verkligen är. Johannesevangeliet berättar om att lärjungen Andreas vittnar för sin bror Simon att ”Vi har funnit Messias” och nu får denna kvinna, med sin kruka vid brunnen, höra det direkt från källan ”Det är jag, den som talar till dig”.

Om du bara visste. Vi lever i ett mångreligiöst landskap med bleknade uppfattningar om bibel, kyrka, kristen tro. Där så mycket fallit ut i lösa pusselbitar som folk inte får ihop. Men där törsten finns.

Vatten: ett ständigt samtalsämne
Vi har upplevt ett halvår där det talats mycket om vatten. För mycket vatten, för många överfulla magasin och översvämningar. Men vatten är också en bristvara i andra delar av världen. Vi hör om torka och hur öknen breder ut sig. Tänk också på att vi slösar med mängder av liter vatten för att få fram en enda liter olja att förbränna. Allt detta ger oss också anledning att reflektera över vår sårbarhet som människor.

En källa till liv
Denna kvinna från Sykar hade kanske gått en kilometer för att få en kruka fylld. Hon talar hela tiden om en brunn, dvs. något som inte har ett inre flöde utan fylls på genom regnvatten. Jakobs brunn eller källa imponerade genom sina 32 meters djup. Jesus talar istället om en källa – om vatten som flödar fram ur en åder. Jag tror att det kan ligga något i detta. Vi satsar så mycket på det som är brunn och inte källan. Jesus vet om källådern på 32 meters djup där han sitter och om vilken erkänt hög kvalité detta vatten har i hjärtat av Samarien. Han är inte främmande för att be kvinnan: ”Ge mig att något att dricka”. Översatt betyder det att han inte är en fiende till mänsklig kultur och bildning. Men han vet att allt detta leder till törst och hunger efter mer.

Det är då Jesus för in detta att det kan springa upp, flöda fram, en källa i en människas inre som släcker törsten och ger evigt liv. Kvinnan kan inte ta till sig detta med en gång. Hon ställer motfrågor och ger kommentarer.  Det är lätt att leva med en begränsad bild av Gud. Därför hör vi orden ”om du bara visste”. Jesus vill öppna upp våra liv för Guds storhet och Guds möjligheter. Ta med dig detta att det finns en skillnad mellan brunn och källa, mellan det yttre och begränsade och det inre och flödande. När trons under sker ställs alla hennes begrepp på kant. Hon som haft många män ropar ut: ”Kom så får ni se en man som sagt mig allt…”. Det är en berättelse om ett återupprättat liv. Hon som lät sin kruka stå blir själv en kanal för detta  ”om du bara visste!”.

av Pär Sandstedt
2a söndagen efter Trettondagen
20 jan 2013 Flatåskyrkan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s